perjantai 11. syyskuuta 2015

Vanha rakkaus



Pitkästä aikaa sain itseni innostumaan vanhasta rakkaasta harrastuksestani. Maalailusta sekä piirtelystä. Itseasiassa en tiiä olenko koskaan kertonut, mutta olen harrastanut kuvaamataidetta kansalaisopistossa 13 vuotta.

Harrastukseni jäi taakseen kun olin ammattikoulussa tilasisustaja puolella Kajaanissa 4 vuotta sitten. Ja niin sanotusti ei vain enää kiinnostanut. Nyt itseasiassa harmittaa että lopetin mutta ei minulla silloin olisi ollutkaan aikaa. Tässä vuosien kuluessa olen kyllä piirtänyt muutamaan otteeseen jotain pientä lahjaksi ystäville ajattelevien korttien muodossa. Sekä Tonille jotain suloisia rakkaus piirustuksia.. Siinäpä ne sitten onkin. Sitten Wennströmin akvarelli värit koska nää

Nyt elokuun lopussa postiluukusta kolahti kansalaisopiston mainos lehtinen ja kiinnostuin uudestaan. Kotipuolessa Sotkamossa kansalaisopiston kuvataide kurssit maksavat 100€ lukuvuosi, kun taas täällä Jyväskylässä kurssi maksaisi 60-70€ lukuvuosi. Itseasiassa haluaisin ilmoittautua kurssille mutta en sitten uskalla töiden puolesta. Toki töiden oheessa olisi mukava että olisi töistä pois vievää ajanvietettä. Mutta en sitten tiedä kuinka väsynyt olisi kun olisi aamuvuorossa ja siitä suoraan kurssille. Toki se ei olisi kuin kerran viikossa, mutta silti ei sitten tiiä. Eikä aina tövuorot voi natsata et pääsis joka kerta käymään.

Joten päätin nyt tähän mun himooni käydä Suomalaisessa Kirjakaupassa ostamassa vähän välineitä alkuunsa kun kotona Sotkamossa mulla taitaa olla kaikki vehkeet. Ostin ihan perus A4 akvarelli paperia koska haluan eka luonnostella ja siitä siirtyä hyvien ideoiden myötä isommille papereille. Samalla mukaan otin muutaman pienempiä HanArtin Poni siveltimiä kun itselläni oli jo paljon paksumpia ennestään. Toki uudet Wenströmin akvarelli värit oli saatava kun eihän niitäkään mulla täällä Jyväskylässä ole.

Kun pääsin tässä testailemaan niin totesin että paperi valinta oli kyllä huono koska paperi oli todella ohutta. No mutta ei voi vaatiakkaan  parempaa kun paperi olikin arvoltaan jotain 6 €. Myös siveltimet olivat aika heikkolaatuiset akvarelli maalaukseen, koska oikeastihan akvarelliä maalataan todella pehmeillä siveltimillä. Itse tykkään maalata akvarelliä paljon näädän karvalla koska sivellin on paksu juuresta ja ohut kärestä, myös väriä saa siveltimeen todella paljon. Sekä tykkään maalata keinokuidulla valmistetulla siveltimellä koska ne pitävät aina siveltimen oman muodon ja niillä saa todella terävääkin jälkeä aikaan. Myös väripaletti oli aluksi näin 6 värillä mutta kuhan pääsen alkuun niin helpottaa maalaamista huomattavasti kun ostaa 12- 24 väri paletin paketin.

Mutta näillä eväillä on helppo ja kiva alottaa taas vanha harrastus.

Löytyykö teistä joku joka harrastaa tai on harrastanut maalausta / kuvataidetta ? 

2 kommenttia:

  1. Kiva että innostuit uudestaan, onhan tämä maailman paras harrastus :) Itse olen harrastanut ihan lapsesta saakka ja nykyisin teen yrittäjänä tilaustöitä. Aiheina mulla on lähinnä eläinmuotokuvat.

    Itsekin joskus ostin yhden poninkarvaisen siveltimen, mutta en tykännyt, tosiaan liian tönkkö eikä ota vettä tarpeeksi. Synteettisistä pidän itse eniten ja kestävätkin pisimpään.
    Joskus mulla oli wennströmmin vesivärit, sitten ostin st. petersburgin värit ja niitä kyllä voin suositella, ihan mielettömän paljon laadukkaammat ja parempi pigmentti.

    Tervetuloa vastavierailulle mun taideblogiin http://katkopiirto.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mitä tässä oon nyt selaillut niin juurikin ne värit houkuttaisi kun on kuullut paljon positiivistä taikka sitten Winsor & Newton Cotmanin hieman hinnaltaan hieman halvempia mutta sitten laadusta en ole niin tietoinen. Joo tosi on että siveltimeksi ponin karva ei ime vettä eikä siihen saa semmosta kaunista tuntua.

      Kiitos mielelläni käyn sivujasi katsomassa :)

      Poista

COMMENTS ! ✩